Hvad er abhyanga?

Hvad er abhyanga?

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er svært begejstret for Ayurveda, og hvordan man kan bruge Ayurveda på daglig basis. Abhyanga er en ayurvedisk massage, som man kan få hos en ayurvedisk massør. Det er dog nok næppe de fleste af os, der kan gå til en ayurvedisk massør hver dag. I det her blogindlæg deler jeg derfor, hvordan man kan give sig selv en abhyanga, og hvilke olier man kan bruge alt efter, hvilken dosha (konstitution) man er.

Hvorfor skal man give sig selv abhyanga?

En daglig abhyangapraksis er med til at balancere doshaerne ved at pacificere vata og pitta og stimulere kapha. En abhyanga har både fysiske og psykiske fordele: En abhyanga blødgør bindevævet, øger cirkulationen i kroppen, stimulerer de indre organer og udrenser kroppen. Derudover, så bidrager abhyanga til bedre og dybere søvn og mindre stress.

Når man masserer de forskellige dele af kroppen, så har det forskellige indvirkninger. Tindingerne kan masseres i cirkulære bevægelser for at lindre migræne og hovedpine. Massage af fødderne bidrager til bedre jordforbindelse hos vata og mere aktivitet for en kapha. Massage af benene til øget cirkulation, mens massage af hænder og arme kommunikerer til bryst, hjerte og lunger (og omvendt). Abhyanga af mave, navle og lyske stimulerer de indre organer, fordøjelsen og de reproduktive organer. Abhyanga af lænden kommunikerer til gengæld til ben og fødder (og omvendt), og påvirker libido, stabilitet, grounding og reproduktion.

En anden fordel ved abhyanga er, at berøringen gør, at kroppen udløser lykke-hormonet oxytoxin. Man bliver med andre ord mere glad.

Hvilke olier skal man bruge til abhyanga?

Den olie man skal bruge til at lave en abhyanga kommer an på, hvilken doshasammensætning man har. Kort fortalt, så består vi alle af tre doshaer, som udgør vores doshakonstitution. De tre doshaer er: vata (æter/luft), pitta (ild/vand) og kapha (vand/jord). Ofte vil et eller to af doshaerne være dominerende i en person, og olien man vælger at bruge til abhyanga afhænger af det eller de dominerende dosha(er). Jeg vil komme nærmere ind på doshaer og doshasammensætninger i kommende blogindlæg. Når man vælger en olie, så er det vigtigt, at olierne er så lidt bearbejdede som muligt og koldpressede.

Følgende er basisolier til hver af de tre doshaer ved ubalancer i doshaerne

Vata: sesamolie og mandelolie 4-5 gange om ugen - begge er tyngdegivende olier til den flyvske vata.

Pitta: olivenolie, kokosolie eller solsikkeolie 3-4 gange om ugen - mere kølende olier til den fyrrige pitta. Den mest kølende er kokosolie. Hvis man vælger kokosolie er det vigtigt at vælge en kokosolie som er koldpresset, uraffineret og med smag. Når man køber en kokosolie uden smag eller lugt, så er den højt forarbejdet og derfor ikke særlig sund.

Kapha: Olivenolie, tidselolie eller jojobaolie 1-2 gange om ugen. Disse olier har en mere udpræget duft end olierne til vata og pitta, da kapha har brug for stimuli for at finde mere aktivitet.

Mængden af olie, man skal bruge, er forskellig fra dosha til dosha - fx kan en vata godt bruge mere olie end både pitta og kapha. En vata er mere flyvsk og har mere brug for tyngde end en kapha, som har brug for mere lethed og aktivitet.

En abhyanga udføres med en opvarmet olie, INDEN man går i bad. Olien opvarmes i vandbad, og skal være behageligt varm og ikke brændende. Det anbefales, at man venter 15-20 minutter eller længere tid, inden man går i bad efter en abhyanga. Abhyanga kan med fordel også udføres om aftenen inden et bad næste morgen. Ved at bruge olien inden man går i et dejligt varmt bad, så trænger trænger olien bedre ind i huden og giver dermed en bedre virkning af den abhyanga, man har udført, og den olie man har brugt. Efter badet dupper man så bare af med et håndklæde - uden at påføre bodylotion eller andre olier.

Hvordan giver man sig selv abhyanga?

Når man giver sig selv en abhyanga, så starter man ved hovedet (massage af hele hovedbunden), nakken og skuldrene og bevæger sig ned igennem kroppen, indtil man når fødderne. Oftest er en abhyanga en massage af hele kroppen, men det er ikke en nødvendighed. Har man ikke tiden til en fuld abhyanga, kan man udvælge den del af kroppen og dertilhørende virkning, som man har brug for (se ovenfor).

Når man giver sig selv en abhyanga, så er der nogle få fingerregler, man kan følge. Kropsdele (fx arme og ben) masseres ved lange strøg og tryk fra periferi mod hjertet. Alle led (fx håndled, knæ og fodled) masseres ved at cirkulation - fx ved at tage fat omkring håndledet med den anden hånd og bevæge hånden cirkulært frem og tilbage over ledet. Maven og brystet masseres med cirkulære bevægelser mod uret i en stor cirkel omkring navlen.

Hvis man ønsker at massere marmarpunkter (punkter i kroppen hvor der ofte er noget fysiologisk, der krydser henover hinanden), så bruger man åndedrættet til at bevæge hånden i tryk på punktet: indånding tryk, udånding løft. Eller ved massage i cirkler; så er bevægelse med uret med til at give energi og bevægelser mod uret forløser energi. Det er derfor vigtigt, at man laver bevægelserne lige mange gange i hver retning. Særlige steder på kroppen, hvor der findes marmarpunkter, er hovedbunden, øreflipperne og fødderne. Så hvis man ikke har tid til at massere hele kroppen, så kan man koncentrere sig om disse tre.

Jeg håber, at du har fået inspiration og lyst til at prøve abhyanga selv. Hvis du har nogle spørgsmål, så stil dem endelig i kommentarerne nedenunder.