Sådan får du mere yoga ind i hverdagen (med børn)

yoga og børn 1.jpg

Da jeg fik min første datter for seks år siden, troede jeg naivt, at jeg kunne fortsætte min hidtidige yogapraksis uændret. Jeg troede, at jeg stadig kunne træde op på min yogamåtte HVER dag og uforstyrret give mig selv halvanden time til mig selv. HVOR TOG JEG FEJL.

Ikke fordi jeg ikke har praktiseret yoga eller haft en daglig praksis de sidste seks år. Den har bare ændret sig.

Man kan selvfølgelig argumentere for, at alt er et spørgsmål om prioritering, og det er jeg selv en stor fortaler for. Men børn hverken skal eller bør nedprioriteres. Det er i hvert fald min holdning. Og det skal én selv og ens yogapraksis heller ikke. Det er nemlig min overbevisning, at det er meget vigtigt at tage sig af sig selv, så man bedre kan være noget for andre.

Sådan får du mere yoga ind i hverdagen

Så hvad gør man så, når man har fået de her elskede børn? Livet og dagene flyver forbi, og pludselig er der måske gået et halvt år, og yogamåtten står stadig i hjørnet af stuen og samler støv.

Efter seks års erfaring og to børn har jeg samlet mine erfaringer og gode råd til, hvordan man kan integrere sin yogapraksis med livet som forælder uden, at nogen af delene bliver tilsidesat. Nogle af råd er meget praktiske, mens andre kræver lidt mental omstilling.

De praktiske råd:

  • Tag yogatøj på når du vågner. Så kan du nemmere lige snige lidt yoga ind som det første på morgenen. Måske er der lige et kvarter, hvor børnene leger efter morgenmaden, og er glade og tilfredse. Sæt lidt musik på, gå ind til børnene og praktiser yoga midt i deres leg.

  • Lad altid din yogamåtte stå eller ligge fremme. Dediker et sted til din yogamåtte. Enten hvor den altid ligger rullet ud (accepter i så tilfælde, at den bliver snavset, og at det er helt ok - du kan rengøre den med den her spray), eller hav den stående meget synligt fremme, så den er nem at rulle ud på gulvet.

  • Sæt en yogavideo på, hvis du ikke helt ved, hvad du skal lave. Måske endda en, hvor børnene også kan være med? Der findes masser af yogavideoer med forskellige slags yoga og længder på Yogavivo, hvor jeg også har nogle Jivamukti Yoga videoer. Du kan prøve 14 dage gratis (affililate link).

  • Gem vasketøj, opvask og oprydning til senere eller sæt en timer. Jeg har fx svært ved at sætte mig og meditere, hvis hele huset flyder, så jeg sætter ofte en timer på 15-20 minutter hvor jeg rydder op, og så sætter jeg mig til meditation.

  • Gem meditationen til når du er alene. Måske sover barnet en lur, eller er ude at gå en tur eller lege med den anden forælder.

  • Giv børnene deres egne yogamåtter, og lad dem rulle yogamåtterne ud ved siden af din.

  • Giv børnene nogle yogabøger, der viser stillingerne, så de selv kan “lege yoga” ved siden af dig. Jeg har en rabatkode på 10% til bogen Yoga Bille Dille, som både er til større børn og babyer fra omkring et år. Brug rabat koden BOHOYOGA ved check ud. Bestil den her.

  • Hjælp og guid børnene ind i stillingerne, hvis børnene viser interesse, for det du laver, og gerne vil have hjælp.

  • Vær opmærksom på, hvor børnene er, så du hverken vælter ned i dem, eller kommer ud af stillingerne, hvor der er et barn, hvis du laver omvendte stillinger.

De mentale råd:

  • Lav et alter et sted i dit hjem, som minder dig om din yogapraksis, så du bliver inspireret til at snuppe din yogamåtte.

  • Sænk forventningerne til hvordan din yogapraksis skal være og til dig selv. Vær i stedet taknemmelig for, hvad du når og tak dig selv for, at du overhovedet trådte op på yogamåtten.

  • Accepter at det ikke nødvendigvis er halvanden times yoga med en meditation, men måske bare ti minutters The Magic Ten eller nogle stræk for den ømme krop, mens du kigger i en bog eller samtaler med børnene.

  • Accepter at det ikke er en helstøbt yogapraksis eller, at alt kan laves i den “rigtige” rækkefølge og uden afbrydelser. Min yogapraksis bliver ofte både afbrudt af amninger, læse i bøger, trøste osv.

  • Accepter at det bare ikke er den dér halvanden times lange meditation eller stilletid, hvor du kan vende blikket ind af og mærke dig selv. I stedet kan du vende dig til at mærke dig selv midt i alt det, der sker omkring dig.

  • Accepter at yogamåtten ikke er dit “hellige” sted længere. Der vil være både børn, der kravler på den, og mad og legetøj der efterlades på den.

  • Accepter at der er dage, hvor du ikke kommer op på yogamåtten, men at din yogapraksis består i at være en nærværende, omsorgsfuld og tålmodighed forælder.

Da jeg først gav slip på, at min yogapraksis skulle være, som den plejede, inden jeg fik børn, gik det op for mig, hvor vigtigt det egentlig er, at mine børn ser mig praktisere yoga som en del af hverdagen. Ved at gøre yoga til en naturlig del af vores hverdag, så håber jeg, at det vil smitte af på dem, og at de vil tage yoga til sig. Ved at gøre min yogapraksis til en integreret del af vores hverdag, er der også en naturlighed over, hvordan mine børn er sammen med mig imens, fordi det også er en del af deres hverdag.

Små guruer og livet som yogapraksis

Husk, at din yogapraksis ikke kun er, når du laver asanas (yogastillinger) eller mediterer. Din yogapraksis starter, når du vågner ved lyden af dine børn, eller der bliver plantet et savlet kys midt på din pande.

Start dagen med at være taknemmelig for det liv du deler med dine børn og din familie. Inden du åbner øjnene eller træder ud af sengen, eller måske mens du skifter dagens første ble, så oprems enten højt eller inden i dig selv alle de ting, du har at være taknemmelig for. Og send så taknemmelighed til dine børn og din familie og alle de mennesker, som er i dit liv.

Dine børn er dine største guruer (læremestre), og det er din mest vigtige yogapraksis at være forælder. Det er her din største udvikling i dit liv vil komme fra, og hvor du vil lære mere om dig selv end på nogen uddannelse. Så fordyb dig i det, og gør det til din allervigtigste praksis at være i livet sammen med dine børn. Det gør hverken dig eller din yogapraksis mindre vigtig.

Hvis du kunne bruge nogle af rådene eller har andre gode råd, som du kan tilføje til listen, så del endelig i kommentarfeltet nedenunder.